Acord politic european pentru consolidarea protecției alimentelor și băuturilor de înaltă calitate
01.11.2023
Parlamentul European și Consiliul European au ajuns la un acordul politic, pentru revizuirea și consolidarea sistemului indicațiilor geografice pentru vin, băuturi spirtoase și produse agricole, în special în mediul online, prin:
- introducerea unui cadru juridic unic și a unei proceduri de înregistrare scurtate și simplificate: diversele norme referitoare la protejarea indicațiilor geografice și la procedurile aferente prevăzute pentru cele trei sectoare (alimente, vin și băuturi spirtoase) au fost fuzionate, rezultatul fiind o procedură de înregistrare a indicațiilor geografice unică și simplificată, atât pentru solicitanții din UE, cât și pentru cei din afara UE.
- sporirea protecției produselor cu indicație geografică utilizate ca ingrediente și online: noile norme vor asigura o mai bună protecție a produselor cu indicație geografică utilizate ca ingrediente în produsele prelucrate și a produselor cu indicație geografică vândute online. Noul regulament va obliga statele membre să blocheze, de pe teritoriile lor, numele de domeniu care ar putea aduce atingere denumirii unei indicații geografice;
- recunoașterea practicilor sustenabile: producătorii își vor putea valorifica acțiunile legate de sustenabilitatea din punctul de vedere al mediului, economică sau socială, inclusiv acțiunile legate de bunăstarea animalelor.
- încurajarea grupurilor de producători: noile măsuri vor fi prevedea un sistem facultativ de grupuri recunoscute de producători de produse cu indicații geografice, care să fie instituit de statele membre. Grupurile respective vor fi încurajate să-și gestioneze și dezvolte indicațiile geografice și să asigure respectarea lor, în așa fel încât să-și consolideze poziția în cadrul lanțului valoric.
Context
Indicațiile geografice protejează împotriva copierii sau a fraudei denumirile unor produse din anumite regiuni și cu caracteristici, calități sau o reputație specifice și certifică faptul că produsele respective au fost realizate cu respectarea unor standarde ridicate în regiunea lor de origine.
Cel mai recent studiu referitor la indicațiile geografice a constatat că valoarea comercială a unui produs cu denumire protejată este, în medie, dublă față de cea a produselor similare care nu au o certificare.
Detalii: https://tinyurl.com/3ub5mvk4